Museichef Malin Brännström – årets Arjeplogare!

Närbild på kvinna med kort page som ler stort. Solen lyser upp hennes ansikte. Hon har på sig kolt

Silvermuseets chef Malin Brännström är ”Årets Arjeplogare”. Utmärkelsen får hon för att hon, enligt juryn, på ett kommunikativt och mottagligt sätt och med hjälp av befintlig forskning och egna rön tagit ställning för att synliggöra Norrbottens och norra Sveriges historia. Inte minst i anslutning till rapporteringen om SVTs dokumentär Historien om Sverige.

Utmärkelsen delas ut till personer som utmärkt sig genom att göra en betydande insats för Arjeplogs kommun under året, och juryn består av kommunstyrelsens ledamöter.

Silvermuseet jobbar för att synliggöra historiens betydelse i nutiden och för framtiden. Vi behöver en backspegel för att förstå vår samtid och för att fatta kloka beslut för framtiden. Tyvärr är ofta norra Sveriges historia osynlig i många sammanhang och det gör att omgivning har svårt att förstå våra förutsättningar och behov. – Jag är både överraskad och tacksam över utmärkelsen. Det är givetvis roligt att mitt arbete och Silvermuseets verksamhet uppmärksammas, säger Malin.

Utmärkelsen visar att Silvermuseet och forskningsinstitutet INSARC är viktigt för arjeplogare och för samhället. Vi ska fortsätta att arbeta med dessa viktiga frågor och för att vara Arjeplogs gemensamma historia.