Söndag 3/12 kl. 14.00: Boksläpp

Boken Alvos giehto med ritade renar på framsidan, ligger på ett renhorn på ett brunaktigt kistlock.

Peter Steggo och Inger Fjällås har tillsammans gått genom ett hundratal pitesamiska berättelser från 1890-talet, som samlats in av ungerska språkforskaren Ignác Halász, och tillgängliggör ett urval i boken Alvos giehto – Förskräckliga berättelser från Arjeplog. Och på söndag under julmarknaden har vi tillsammans med Arjeplogs kommun, Peter och Inger glädjen av att bjuda in till boksläpp här på Silvermuseet!

Vad: boksläpp av boken Alvos giehto
När: söndag 3/12 kl. 14.00
Var: Silvermuseet, Polstjärnan

Boken som innehåller 22 berättelser vittnar om ett gediget arbete med att ta sig genom de ålderdomliga texterna, bearbeta, modernisera och skriva om dem med dagens ortografi.

Språkforskaren Ignác Halász (1855-1901) var tre gånger till norska och svenska sábme under 1890-talet, och vid ett av besöken dokumenterade han ett hundratal berättelser, jojkar och ordspråk från det pitesamiska området. Dessa berättelser publicerades 1893 i boken Népköltési gyűjtemény a Pite lappmark Arjepluogi egyházkerületéről – ”En samling folkdiktningar från Arjepluogs kyrkodistrikt i Pite lappmark”.

Genom att berättelserna skrivits enligt dåtidens talspråk och utan en fastställd ortografi har de till viss del varit svårlästa – dessutom har boken varit okänd för det stora flertalet. Peter och Ingers insats, med stöd från Arjeplogs kommun och Trøndelag fylkeskommune, gör nu ett urval av berättelserna tillgängliga och en del av Arjeplogs kulturskatt får återvända hem.

Boken har dessutom illustrerats med fantastiska bilder av Stina Renberg – som också kommer finnas på plats under boksläppet.

Tänker du att detta är en perfekt julklapp? Peter och Inger kommer att vara kvar och sälja boken fram till kl. 16.00!