Sommartorsdag 6/7: Invigning marknadsplatsen

Arjeplogs gamla marknadsplats har nu blivit en AR-upplevelse! Vi demonstrerar appen där du får hänga med på en resa i tiden. Vi samlas vid Silvermuseets entré och går tillsammans till startplatsen bakom kyrkströmsgården.

Den gamla marknadsplatsen, eller Plass’n som den kallades, ligger strategiskt belägen vid vattnet. Ett område vars långa historia tar sin början under 1600-talets gruvprojekt vid Nasafjäll. Marknadsplatsen blev en knutpunkt för handel men var även en mötesplats för borgare, nomader och senare bofasta. Här byttes, köptes och såldes skinn, vadmal, mjöl, salt, silver och andra produkter. En plats att få och dela med sig av de senaste nyheterna från kust, inland och vida omkring.

Väl dold under sly och gräs är det svårt att upptäcka denna kulturhistoriska plats. Men med Silvermuseet/INSARCs forskning som grund har vi tagit fram en AR-upplevelse som låter dig ta del av marknadsplatsens historia!

Vad: Invigning av AR-upplevelsen om Arjeplogs gamla marknadsplats
När: Torsdag 6/7 kl. 14.00
Var: Samling vid museets entré, vi går tillsammans till startpunkten bakom Kyrkströmsgården.

Burist båhtem! Varmt välkomna!

Projektet finansieras av Region Norrbotten, Framtidsbanken, ISOF och Arjeplogs kommun