Sök medel ur Doktor Wallquists Minnesfond

Svartvit bild på man med basker och glasögon och ett leende barn med ljust, kortklippt hår. Personerna är fotade från sidan. På stenen står en öppen liten resväska, en väska och en behållare. Mannen håller en penna eller pensel och båda fokuserar på det han håller på med.

Silvermuseet utlyser ett stipendium där ändamålet är att stödja och uppmuntra enskilda, grupper eller föreningar som vill bedriva vetenskaplig forskning eller kulturaktiviteter knutna till Silvermuseets verksamhetsområden.

Silvermuseet är ett lokalhistoriskt museum med inriktning mot de nordliga kulturlandskapens historia, med tvärvetenskaplig forskning som byggsten. Här berättar vi om landskapet och människorna som funnits i området sedan inlandsisen smälte för nästan 10 000 år sedan.

Stipendiet utbetalas ur Doktor Wallquists minnesfond som instiftades 1985 i samband med att Silvermuseets grundare, Dr. Einar Wallquist, avled. Medel beviljas till arbeten/aktiviteter som är förenliga med fondens syfte. Stipendiet delas ut i juni varje år i samband med sommaröppningen av Doktorsgården.

För 2024 uppgår summan till 15 000 kr som kan fördelas på en eller flera sökare.

Ansökan märkt Doktor Wallquists Minnesfond ska vara Silvermuseet tillhanda
senast 31 mars 2024 och skickas till:
Silvermuseet
Torget 1