Ruth Celina Norén, ny receptionist och butiksansvarig

Ung kvinna med långt ljust hår tittar in i kameran med ett litet leende på läpparna.

Den som besöker oss ofta har för länge sedan uppmärksammat förändringen. Dels har det möblerats om och förändrats i butiken, men främst har det dykt upp ett nytt, glatt ansikte!

Det är Ruth Celina Norén som har tagit över rodret efter att Lotta Eriksson lämnade oss efter drygt tio år som receptionist och butiksansvarig. Ett litet tag kändes det som att ”skutan” fick slagsida, men nu har den rätat upp sig ordentligt, och vi kan åter segla framåt.

Nog med båtmetaforer. Många känner troligen  igen Ruth Celina från tiden hon jobbade på Granns eller på förskolan. Med stort driv och engagemang har hon redan börjat sätta sin prägel på butiken och med ett brinnande intresse för hantverk och slöjd, gamla föremål och lokalhistoria känner vi oss trygga med att vårt sortiment fortsätter spegla museet och tilltala såväl besökare som lokalbefolkning. Att hon dessutom tycker om kokkaffe och folk tror vi gör henne som klippt och skuren för jobbet som receptionist och butiksansvarig! – Det är lite som en dröm som går i uppfyllelse. Jag har länge hoppats det skulle finnas en möjlighet att jobba på museet, och just rollen som butiksansvarig har jag tänkt på som den roligaste, så det känns otroligt kul.

Ruth Celina är ursprungligen från Evenesdal i Saltdal, Norge, men har växt upp på Svenska sidan vid kusten. I 2014 flyttade hon till Arjeplog och sedan till Laisvallby  2017, där hon bor tillsammans med sambon och deras son Einar. Efter att ha varit föräldraledig och sedan jobbat en säsong inom fordonstestindustrin tycker Ruth Celina det känns skönt att få ”komma hem”. – Jag har alltid tyckt om museet, och ser det som en spännande utmaning att ta över rollen som butiksansvarig. Förut har jag jobbat här på helger och en sommar, men nu blir det mer på riktigt, det blir möjligt att sätta min egen prägel på butiken. Med mycket kreativitet i kroppen ser jag många möjligheter om vi säger så! Samtidigt vill jag försöka behålla det uttryck Lotta har byggt upp genom åren, det är en fin butik att ta över ansvaret för.

Vi önskar Ruth Celina varmt välkommen till museet, och ser fram emot att få jobba med henne!