Renoverad kåta och bod

Person med grått, kort hår och gråbrun jacka sitter på taket av en timrad bod. Närmast takets ena nock har det lagts nytt virke, där personen sitter är det näver.

Har du promenerat nedanför museet har du kanske sett att både kåtan och bodan har fått nya stockar. Kåtan var först ut i september 2015 och nu i maj har bodan fått nytt tak.

Under några dagar i höst och i vår har Lars Liedgren från Silvermuseet och Sven-Erik Elveback jobbat med att renovera kåtan och bodan som finns utanför museet.

Kåtan är av skogssamisk modell och  är bygd av Magnus Holmgren, Maskaur, på 1950- talet. Kåtan fick förutom nytt yttertak även ny dörr i höstas. Bodan, som är ett av de äldsta byggen i Arjeplog stod på den gamla kyrk- och marknadsplatsen. Under några årtionden fungerade bodan som lekstuga på arbetsstugan, och då den lades ned hamnade bodan på Silvermuseet.

Vill du veta mer om bodan och hur processen med att byta tak går till, kan du läsa mer här.