Mica Vesterlund tilldelas stipendie ur Doktor Wallquists minnesfond

Stipendiaten Mica Vesterlund, iklädd traditionell dräkt, håller ett diplom med texten "Minnesfond" som rubrik.

För första gången på många år delades det i dag ut medel ur Doktor Wallquists minnesfond. Stipendiet tillföll Mica Vesterlund från Jutis.

Under arbetet med sin master inom laborativ arkeologi vid universitetet i Stockholm undersöker hon ackjor från svenska Sábme. – Bland annat ser jag på ackjornas egenskaper, hur de har tillpassats en nomadisk livsstil i ett kargt och kallt klimat berättar Mica Vesterlund. Stipendiet kommer att användas till 14C-analyser för att få fram ålder på ackjorna. – Jag är väldigt tacksam at jag får dessa medel. För mig är det jätteviktigt att belysa forskningen i norra Sverige och Sábme och med detta stöd kommer jag kunna göra det.

Det är Stiftelsen Silvermuseet som beslutar om medlen. Museichef Malin Brännström överräckte stipendiet under säsongsöppningen av Doktorsgården. Även hon är glad att Mica tilldelades medel till sin forskning. – Längre fram kommer vi kunna berätta mer om ackjorna, vilket är viktigt för oss.

Doktor Wallquists minnesfond tillkom genom en insamling i samband med hans bortgång 1985, med ändamålet att stödja och uppmuntra enskilda, grupper eller föreningar som vill bedriva vetenskaplig forskning eller kulturaktiviteter knutna till Silvermuseets verksamhetsområden.

Stipendiet kommer nu att delas ut årligen, och alla ansökningar som kommer in innan sista mars tas upp under Stiftelsen Silvermuseets styrelsemöte på våren.