Månadens föremål: Silverkosa

Silverkosa med handtag, hängande löv och ringar.

Nu välkomnar vi ett föremål som har varit utanför Silvermuseets väggar i nästan 50 år. Denna vackra silverkosa lånades ut från Silvermuseet till Västerbottens museum på 70-talet och har där varit utställd och även förvarad.

Dryckeskärl likt denna användes för att bekräfta ett handelsavtal eller vid annan festlig tillställning. Den fylldes med brännvin och bjöds runt bland deltagarna, som räckte den mellan varandra.

Kosan är tillverkad 1840 av Erik Linderoth d.y. i Umeå. Den är förgylld invändigt och på den räfflade gördeln runt corpus finns sex fästen för hängande löv. Idag finns dock bara tre löv kvar, men använder vi fantasin så kan man föreställa sig hur den en gång har sett ut när alla löv omringade kärlet.

Kosan ägdes av grevinnan Ingeborg Lewenhaupt, Aske, som gav den till sig svägerska, Eva Lewenhaupt f. Hermelin. Eva gav den i sin tur till Silvermuseet år 1972. Museimannen Einar Wallquist erbjuder sig att deponera kosan på Västerbottens museum eftersom de saknade en liknande. Och så blev det.