Månadens föremål: midjebälte

Vävt bälte i färgerna rött, gult, grönt, vitt och blått. Bältet har rullats ihop och fotas mot en vit bakgrund.

Midjebälte, Arvidsjaurs områdestradition.

Under våren 2022 har Silvermuseet mottagit en donation av duodje, samisk slöjd, som makarna Göta och Hjalmar Larsson från Moskosel och Lomträsk har tillverkat under tiden de var verksamma slöjdare. Hjalmar hade till och med en del slöjd till salu i Silvermuseets butik under 70–80-talet – kanske råkar du ha något av hans alster?

Midjebältet som är 205 cm långt, har Göta vävt med vävsked. Varptrådarna har färgerna grön, röd, gul, blå och vit samt röda ”hoppor”. Inslagstråden är grön. Bältets ändar har avslutas med två tofsar i samma färger som det vävda bandet.

Midjebälten som detta används till flera av de samiska dräkterna genom att lindas runt midjan och knytas i ena sidan, där tofsarna får hänga ner. Om vävar-andan faller på, kan du hitta mönstret till just detta band i boken ”sjnjissjkot ja låhtåt” där Göta har delat med sig av det!