Månadens föremål: Arjeplogsyxan

Yxblad.

”Arjeplogsyxan”, yxhuvud hittat vid Säjddetjålbme/Stensund öster om Arjeplog 1957.

Visste du att det finns ett yxhuvud som är känt som Arjeplogsyxan? För drygt 1000 år sedan lämnade eller tappade någon sin yxa vid Säjddetjålbme/Stensund öster om Arjeplog. Först 1957 hittades den igen i samband med en arkeologisk undersökning, och förvaras i dag på Statens Historiska museum i Stockholm.

På tiden då yxan lämnades eller tappades, levde människorna i Arjeplog på jakt och fiske. Jakten inriktades främst på vildren och många omfattande fångsgropssystem anlades vid järnålderns slut i fjälltrakterna. Men även fisk utgjorde en viktig del i kosthållet. Och kanske var det fisket som gjorde att yxans forna ägare sökt sig till just detta område kring sjön Gáhkal (Kakel) – som än idag är känd för att vara en sjö rik på fisk.

Yxan med sina säregna former blev populär att göra kopia av, och smeder från Norrbotten och ända ner till Skåne har smitt yxhuvuden med Arjeplogsyxan som förlaga. Yxan på bilden är en kopia som finns i Silvermuseets samlingar.