Kom och fira samiska nationaldagen 6/2

Boken Alvos giehto med tecknade renar på framsidan ligger på ett renhorn på grånbruna bräder. Bilden överlappar en affisch för filmen "Jojk" där en koltklädd man syns i profil.

Tisdag 6/2 kl. 18.00 är du välkommen att fira samiska nationaldagen här på Silvermuseet! Förutom gott fika och trevlig samvaro blir det filmvisning, boksnack, pop-up bibblo och barnaktivitet!

Missade du boksläppet av Alvos giehto – Förskräckliga berättelser från Arjeplog? Nu får du en ny chans att ta del av arbetet bakom denna kulturskatt! Inger Fjällås kommer att berätta om hur hon och Peter har jobbat med texterna och översättningarna till pitesamiska. Jag vill veta mer om boken.

Tycker du om jojk kommer vi visa dokumentären Juoigan/Jojk av Maj Lis Skaltje.
Jag vill veta mer om filmen.

Du kommer kunna låna böcker på samiska eller med samisk tematik i pop-up biblioteket som kommer vara på plats under kvällen och alla barn har möjlighet att göra sin egen festbrosch!

Och givetvis kommer det bjudas på gott fika.

Burist båhtem! Bures boahtin! Varmt välkommen!