Klart vem som blir projektledare för Rádestit

Porträtt av Ingela Edholm som har brunt axellångt hår, glasögon och en grön tröja. Hon ler lite och kisar in i kameran,

Vi är glada att kunna berätta att Ingela Edholm Forsberg blir projektledare för Rádestit, projektet som ska se på lokal samverkan om upplåtelserna av småviltsjakten och fisket i Arjeplogsfjällen.

Ingela håller just nu på att avsluta sin tjänst som museichef på Skogsmuseet i Lycksele, och påbörjar sitt engagemang på Silvermuseet i mitten på maj. Trots att hon har sitt rotsystem i Lycksele, saknar inte Ingela den lokala förankringen som behövs för att leda projektet. Tidigare har hon nämligen arbetat hos Arjeplogs kommun med planering och samverkan, bl.a. i kommunens översiktsplanearbete. Hon har därför stor kunskap om förutsättningarna i kommunen och ett brett nätverk som kommer att vara till stor nytta i projektet.

– Jag ser fram emot att komma hem och arbeta i Arjeplog med samverkan mellan olika intressenter som är berörda av småviltsjakten och fisket, säger Ingela Edholm Forsberg. I Arjeplog finns sen tidigare stor erfarenhet av samverkan i olika frågor och projektet ligger helt i linje med dom riktlinjer som finns i kommunens översiktsplan och andra vägledande dokument. Det är ett stort förtroende att får fortsätta jobba med dessa viktiga frågor på ett lokalt plan! Jag ser fram mot att möta arjeplogarna igen och att få arbeta tillsammans i projektet.