Jul på museet

Ett gammalt vykort med texten "God jul och Gott Nytt År" hänger från en björkkvist tillsammans med svenska flaggor och ett rött äple. I bakgrunden en målad timmervägg och en kryddhylla.

Varmt välkommen att besöka oss! Här kan du läsa om våra pågående utställningar och vad du annars kan göra på museet.

Traditionen trogen anordnar Arjeplogs konstförening julsalong i Västan här på Silvermuseet. I år är det flera Arjeplogs-fotografer som ställer ut sina verk, fantastiska bilder av storslagen natur, människor och djur.

Utöver julsalongen har vi även glädjen av att visa upp en dikt-utställning, där eleverna från SFI har skrivit dikter på temat vinter och jul. Deras alster, bildsatta med Johan Fjellströms bilder hittar du i Östan.

Vill du veta lite om julen förr har vi en miniutställning på temat i kafé-rummet. Här kan du bland annat se Silvermuseets lilla julbjörk och bilder av julfirande hämtat ur vårt arkiv. Dessutom har en årlig återkommande utställning om fisk återuppstått i ny skepnad nere i utställningen Ur Naturen. Där kan du läsa om traditionen med julfisk – bland annat.

Sen är det så klart möjligt att hälsa på hos Plupp, se bildspelet eller givetvis ”bara” gå i museet.
Eller titta i butiken.

Oavsett – varmt välkommen hit!

ÖPPETTIDER JUL
24-26/12: stängt