Insamlingsstopp

Detaljbild av vävt rana. Svart botten och bårder i rött, grått, gult, grönt och vitt.

Silvermuseet är ett stort litet museum, som har begränsat med magasinsutrymmen. Nu har vi kommit till den punkt att våra magasin är fulla – och vi måste tyvärr införa insamlingsstopp.

Som Arjeplogs gemensamma minne är vi skyldiga att förvalta samlingarna korrekt, med bra förvaring i våra magasin och ett system som är hållbart. Detta för att säkerställa så lång livslängd som möjligt på föremålen. Det är även viktigt för oss att den som skänker föremål hit ska känna sig trygg att vi tar väl hand om det som hamnar i våra samlingar.

Så innan vi har en lösning i magasinsfrågan har vi tyvärr inte möjlighet att ta emot skrymmande föremål eller saker av metall.
Arkivmaterial så som exempelvis foton går fortfarande bra att lämna in, samt mindre föremål av trä, horn och i vissa måna textilier.

Är du osäker på om du har ett föremål som är av så stort kulturhistoriskt värde att det borde vara på ett museum är du varmt välkommen att kontakta vår konservator Matilda Sundström, matilda.sundstrom@silvermuseet.se.