Ingela Bergman har fått sin medalj

Mot en mörk flerfärgad bakgrund syn Ingela Bergman i vit blus där en medalj i ljusblå rosett är fastsatt. Ingela har kort hår och glasögon.

Förra året fick Ingela Bergman veta att hon tilldelades Gustaf Adolfsmedaljen med H.M. Konungens medgivande, för sitt arbete med att bygga upp och driva Institutet för arktisk landskapsforskning (INSARC), vid Silvermuseet. Och nu äntligen var det dags att ”hämta hem” utmärkelsen. Under Kungliga Vitterhetsakademiens årshögtid den 21 mars delade H.K.H Kronprinsessan Victoria ut medaljerna – till bland andra Ingela.

Själv tycker Ingela Bergman att det viktiga med medaljen är att den bekräftar INSARCS ställning i samhället. – För mig har det varit viktigt att bryta de vedertagna reglerna om att forskning ska vara knuten till universiteten och städerna. Det har vi lyckats med! Vi har visat att forskning i världsklass kan bedrivas även i inlandet, av en liten institution – och för mig är medaljen ett bevis på att vi gjorde rätt i att bygga upp INSARC.

Ingela Bergman har sedan tidigare en medalj för sina insatser inom forskningen. 2014 tilldelades hon H.M. Konungens medalj 8:e storleken i Serafimerordens med motiveringen “för framstående insatser inom subarktisk landskapsforskning”. Det är första gången Silvermuseet/INSARC mottar en utmärkelse från Kungliga Vitterhetsakademien, vars huvudsyfte är att stödja forskning inom humaniora, samhällsvetenskap samt kulturmiljövård.

Det är Riksantikvarien (RAÄ) som föreslår medaljen som sedan godkänns av H M Konungen.

Här kan du ta del av ceremonin där Ingela Bergman tilldelas medaljen. (Vill du inte se hela ceremonin hittar du utdelningen 32:30 in i sändningen).

Fotograf: Felicia Margineanu