Föreläsning: Renskötsel – förvaltning med fokus på renen

Två sammansatta bilder, en vinterbild där renar flyttas av en person i orange jacka som kör en röd skoter i stenig terräng. Den andra bilden visar tre kvinnor med snaror tillsammans med ett litet barn inne i en renhage,

Renskötsel är en central del av den samiska kulturen och också en form av köttproduktion i norra Sverige. Men renskötseln är även en effektiv strategi för att nyttja ständigt föränderliga betesresurser – på renens premisser.

Renskötsel bedrivs på många olika platser i det arktiska området, och trots likheterna i sättet att driva kan det finnas stora skillnader i förutsättningar och utmaningar för renskötarna. Med utgångspunkt i såväl forskning som praktisk kunskap från samebyar i Arjeplog lyfter Anna-Maria Fjellström och Helén Sundqvist i detta föredrag olika perspektiv på renskötselns möjligheter och svårigheter i ett föränderligt landskap.

Vad: Föreläsning
När: Torsdag 31/3 kl. 18.00
Var: Polstjärnan, Silvermuseet

Varmt välkommen! Burist båhtem!

Föreläsningen är en del av projekt Rádestit – samverkansprojekt om förvaltningen av småviltsjakt och fiske i fjällen i Arjeplogs kommun.