Filmvisning 6/2 kl. 13.00

Bild av affisch med texten Juoigan, Jojk. Till vänster om texten en koltklädd man fotat från sidan.

Under samiska nationaldagen kommer vi visa filmen ’Juoigan/Jojk’, en visuell resa över nordkalotten, genom Sverige, Norge och Finland, genom historien och fram till idag.

Vad: Filmvisning
När: Tisdag 6/2 kl. 13.00 & 18.00
Var: Polstjärnan, Silvermuseet

Fri entré.

Filmen är ett unikt tidsdokument som väver samman den samiska politiska och kulturella historien, som visar den brutala kolonialismen men även den nya vågen av unga samer som värnar om sin identitet och kultur. Regissören Maj Lis Skaltje beskriver filmen som ett sätt att samla traditionell kunskap för kommande generationer och förklara den samiska världen för omvärlden.

Filmen är 85 minuter lång, och kommer visas kl. 13.00 men även under nationaldagsfirandet som börjar kl. 18.00. Jag vill läsa mer om filmen.

Burist båhtem! Varmt välkommen!