Ett nytt ansikte på Silvermuseet: Matilda Sundström

Ung kvinna md mörkt halvlångt hår, bruna ögon och glasögon tittar rakti in i kameran.

Vi kommer nog alla att minnas 2020 som ett speciellt år, där mycket har varit osäkert och svårt. Många händelser har hamnat i skuggan av pandemins högljudda brus, men oavsett hur samhället har förändrats och påverkats finns vardagen kvar.

Och i Silvermuseets vardag pågår ett generationsskifte. Tidigare i höst berättade vi att Ann-Kristin Öberg kommer att lämna museet för att gå på långsemester, även kallat pension. Men ödet verkar ha varit på vår sida, för just i år var Matilda Sundström klar med sin utbildning som konservator. Lyckligtvis vill hon tillsammans med dottern Siri leva och bo i Arjeplog, och sökte tjänsten som kulturföremålsansvarig hos oss.

Många känner nog igen Matilda, som är född och uppvuxen här i Arjeplog, och en del kanske också vet att hennes mamma har jobbat här på museet. Detta och  mammans många fina böcker väckte Matildas intresse för kulturhistoria och föremål, och hon har alltid känt att hon skulle vilja jobba med kulturvård. Efter några trevande försök i lite olika riktningar, landade hon i att konservatorutbildningen kändes rätt för henne och flyttlasset gick till Göteborg för studier. Våren 2020, mitt under den pågående pandemin tog hon sin examen. – Att det samma år som jag tar min examen kommer ut en tjänst – just i Arjeplog – känns nästan overkligt! säger Matilda. För henne som brinner för hemkommunen, lokalhistorien och de hantverkstraditioner och föremål som är kopplade till platser och människor på orten är detta drömjobbet. – Jag har känt att jag vill jobba inom museivärlden, inte på konserveringsateljé, så för mig är detta verkligen drömjobbet!

Matilda ser både möjligheter och utmaningar med det nya jobbet. Redan nu har hon insett att föremålssamlingarna är trångbodda, men hon ser Silvermuseets samlingar som en skatt hon får vårda och jobba med. – Sen så är jag ju väldigt glad att få vara en del i museets utvecklingsfas och jag hoppas att jag kan vara involverad i många kommande projekt och samarbeten mellan olika institutioner. Det är ju en utveckling i sig att arbeta med människor från olika kompetensområden, det lär man sig så mycket av!

Vi önskar Matilda varmt välkommen till museet, och ser fram emot att få jobba med henne!