Älskade museer lördag 28 oktober

Bild på parti ur utställningen Spår, samt loggan till "älskade museer" - ett grönt hjärta med text inuti.

Vi laddar inför Älskade museer- helgen, inledning på höstlovet där vi bjuder på fri entré till alla besökare och dessutom hälsar alla nyinflyttade till kommunen välkommen hit!

Är du ny i vår vackra kommun vill vi önska dig hjärtligt välkommen till Silvermuseet kl. 14.00 – 16.00. Då bjuder vi på smörgåstårta*, en välkomstpåse och berättar om din nya hemkommun. På plats finns även kommunens inflyttningssamordnare och näringslivsbolaget Argentis.

Ta tillfället i akt – kom hit och lär dig mer om museet och ortens historia, besök utställningarna, få information om föreningsaktiviteter och bekanta dig med andra som också är nya i kommunen. Dessutom tipsar turistinformationen om guldkornen du inte vill missa!

*För att vi ska koka tillräckligt med kaffe måste du anmäla dig:
Anmälan senast 27/10 kl. 14.00 till 0961 145 00 eller
Samarr. med Arjeplogs kommun

28-29 oktober firas den nationella museihelgen Älskade museer! Helgen instiftades av riksorganisationen Sveriges museer för att fira öppnandet av museerna efter Corona-pandemin. Nu är det en årligt återkommande inledning på höstlovet, men även ett sätt att uppmärksamma museernas viktiga roll i samhället. Här kan du se vad som händer på andra museer i landet.