23/9: Utställning ”Intuition at Hand”

Detalj ur utställningen "Intuition at Hand", ser ut som en glasmålnig av två händer i en röd cirkel.

Återigen har vi möjligheten att bjuda in till en annorlunda utställning, ”Intuition at Hand” – i museets permanenta utställningar!

10.00 Utställningen öppnas
11.00 Tal
12.00 Performance
Utställningen är öppen till 14.00 under dagen.
Utställningsperiod: 23/9 – 2/12 2023.

Utställningen är curaterad av studenter vid Curating Art, Stockholms universitet, och konstverk av tre konstnärer har valts ut och kommer att integreras i de permanenta utställningarna.

De utvalda konstverken samspelar med Silvermuseets samling genom att visa upp liknande material och storytelling. De tre konstnärerna som ställer ut, Hedvig Bergman, Jordana Loeb och och Tomas Sjögren, har använt sig av olika tekniker och material för att skapa sina alster, men gemensamt för konstverken är att de komplicerar vår uppfattning av tid och verktyg.

Dialogen mellan objekten erbjuder nya perspektiv på samlingen som både hyllar och utmanar. Utställningen fokuserar på skapandet genom frågor som vad är ett verktyg, vem skapar det och kan det vara vackert i sin egen natur? Kanske är yxan och konstverket egentligen detsamma. Det som spelar roll är handens intuition och känsla för perspektiv.

Utställningen har möjliggjorts genom samarbete mellan projektet Curera (Konstfrämjandet Norrbotten) och studenter från masterprogrammet i Curating Art vid Stockholms universitet och kommer visas från 23/9 – 2/12 2023.