Tankar från en nybliven museichef

Porträtt av Malin tagen utomhus framför gul byggnad. Malin har kort page och stort leende, svart jacka och turkos halsduk.

Om någon hade sagt till mig för tio år sedan att jag våren 2020 skulle tillträda som museichef och att en pandemi precis skulle ha lamslagit världen så hade jag inte trott på det. Men så blev det, och så här några månader in i mitt nya arbete är det dags att reflektera lite över tillvaron på museet.

Att börja som museichef mitt i en pandemi har sina utmaningar. Det finns ingen att rådfråga om hur man ska hantera en pandemi. Under våren handlade det om att tillsammans med mina kloka kollegor hitta ett sätt att förhålla sig till risken för smittspridning. Den första tiden hade vi helt stängt, men vi bestämde oss tidigt för att börja öppna upp museet igen. För just nu känns det särskilt viktigt att människor får tillgång till kultur och att vi kan hålla fast vid någon slags vardag. Dessutom är det viktigt att museet är med och bidrar till att besökare kommer hit till Arjeplog. Vi tog fram riktlinjer för personalen och besökarna och prövade oss fram. Och där tycker jag vi har landat bra. Vi har rutiner på plats, håller avstånd och kan bjuda på trygga besök i museet eller i butiken. Nu handlar det om att hålla ut. Att hålla avstånd, men att ändå kunna göra saker som känns meningsfulla. Till exempel att besöka museet.

Det är klart att pandemin har påverkat Silvermuseet även på andra sätt. Antalet besökare har varit lågt i sommar och det påverkar givetvis vår ekonomi negativt. Vi har ändå bestämt oss för att använda den här tiden för att bygga för framtiden. För det finns många utvecklingsidéer som vi nu har mer tid att genomföra. För som Doktor Wallquist brukade säga – det får aldrig stå still!

Silvermuseet berättar om de människor som levt och lever i Arjeplog sedan nästan 10 000 år tillbaks. Museet har sina rötter i det lokala samhället och bygger på doktor Einar Wallquists samlingar. Det är viktigt för oss att ha kvar rotsystemet i Arjeplog och att arjeplogarna tycker att vi är viktiga. Därför vill vi ha utställningar och arrangemang som lockar lokala besökare (hör gärna av dig om du har en idé om hur vi kan göra saker som är viktiga för Arjeplog!).

Samtidigt är Silvermuseet ett viktigt besöksmål i regionen. Varje år har vi drygt 40 000 besökare på museet. Gästerna kommer både från Sverige och andra delar av världen. Att bidra till näringslivet genom att locka människor till Arjeplog är viktigt för oss. Just nu försöker vi utveckla den delen av verksamheten ännu mer genom konceptet Kunskapsportelen för arktiska landskap. Arbetet går ut på att kulturarvet ska locka ännu fler besökare att komma hit. Det utvecklingsarbetet kommer vi att berätta mer om längre fram.

Genom forskningen har Silvermuseet och forskningsinstitutet INSARC även internationell betydelse. Vår forskning om människan och landskapet har utvärderats och bedömts vara unik och i världsklass. Det är vi givetvis väldigt stolta över! Och forskningen kommer att vara en viktig del av vår verksamhet även i framtiden. I detta arbete är förra museichefen Ingela Bergmans erfarenheter och idéer väldigt viktiga för oss.

Det är inte ett helt lätt att vara relevanta för en lokal, regional, nationell och internationell publik. Men vi lovar att vi på Silvermuseet kommer att göra allt vi kan för att räcka till för alla!

Välkomna hit på ett besök!