Ta del av våra digitala visningar

Vinterlandskap. Galtispuoda, bergstopp, som solen lyser på till vänster i bild. Arjeplogs rosa kyrka och Silvermuseets gula byggnad syns till höger. I förgrunden islagt vatten med en öppen råk.

Längre och ljusare dagar lockar oss ut för att njuta av solens återkomst, men fortfarande är kvällarna långa och kanske skulle du vilja ta del av en utställning eller lyssna till en riktigt bra föreläsning? Vi skulle givetvis vilja att hela pandemi-eländet var över, och att vi kunde bjuda in till våra publika verksamheter som normalt, men fortfarande gäller samma mantra – håll ut, håll avstånd.

Men! Vi finns ju här! Bara ett klick bort. För här på skärmen kan du besöka oss även fast dörrarna är stängda. Och det bästa med det är att du inte behöver fundera över några öppettider!

Och vi drar till med det gamla uttrycket ”inget ont…”, för pandemin har tvingat oss att skärpa till vår digitala närvaro.

Vi jobbar kontinuerligt med att utöka utbudet, men här följer en lista över det du kan ta del av i nuläget.
Tryck på den orangea länken och ett nytt fönster med aktuellt besöksmål öppnas:

Utställningar
Fotoutställning Peder Lundkvist. Bilderna ligger längst ner på sidan.
Tema:BjörkPunkt ur 2020 års sommarprogram.
Spanska sjukan, minnesutställning. Information om utställningen hittar du här.

Föreläsningar
”Pitesamiska släkter”. Föreläsning med Arnstein Brekke, Norge. Punkt ur marknadsprogrammet 2020.
”Birkarlar och samer”. Föreläsning med docent i arkeologi Ingela Bergman, Silvermuseet/INSARC. På initiativ av Arkivcentrum Norrbotten.
”Girjasmålet”. Föreläsning med juris doktor Malin Brännström, Silvermuseet/INSARC.

Hur människan har använt eld för att skapa lavhedar för renbete.
Jul förr i tiden.

Instagram Silvermuseets butik