Silvermuseet byter chef och satsar inför framtiden

Tre leende kvinnor framför gammal timmerbod. Gunilla längst till vänster har halvlångt, ljust hår och glasögon samt röd halsduk, Malin har en mörk kort page och turkos halsduk, Ingela längst till höger har grått kort hår, glasögon och en mönstrad halsduk.

Det är dags för förändringar på Silvermuseet inför vårt framtida utvecklingsarbete! Vi bygger ut och bygger om i museets ledningsgrupp.

Den 8 maj tillträder Malin Brännström (mitten) som museichef. Malin är jurist och bor sedan 12 år tillbaka i Arjeplog. Under de senaste 10 åren har hon arbetat som lärare och forskare vid Umeå universitet. Tidigare har hon utbildat sig till domare och arbetat som förbundsjurist hos Svenska Samernas Riksförbund. Malin är särskilt intresserad av landskaps och markanvändningsfrågor – precis den inriktning som forskningen har! Vi tror att Malins erfarenheter och kunskap kan leda oss in i framtiden, när vi nu ska utveckla verksamheten, både vad gäller museet och forskningen.

Ingela Bergman (th), som varit chef på museet i drygt 30 år, är kvar och hon kommer att ägna sin tid åt forskning och utvecklingsfrågor. Hennes erfarenheter och kunskaper utgör den stabila bas som vi behöver inför framtiden.

I ledningen för museet sitter också Gunilla Balkow (tv) som ansvarar för administrativa frågor. Detta viktiga arbete ger den trygghet som behövs i allt utvecklingsarbete.

Nu satsar museet framåt och snart berättar vi mer om våra planer inför framtiden. För som museets grundare doktor Wallqvist sade – det får aldrig stå still!