Samlingar och digitalisering

Vitgrå videkissar mot grön bakgrund. På bilden står en välkomsttext.

Silvermuseets har i år varit värd för nätverksträffen för Samlingsförvaltning i norr – en konferens som gick av stapeln 10-11 maj. Visning av magasin och utställningar, nätverkande samt möjligheterna och utmaningarna med digitalisering är några av de punkter som funnits med i programmet.

Som namnet samlingsförvaltning skvallrar om grundar nätverksträffen sig på hur vi som äger/har en samling kan ta hand om och använda den på bästa sätt.

Ett forum som ger möjligheten att dryfta de problem och lösningar som samlingsförvaltning medför är oerhört värdefullt. Vi som jobbar med dessa frågor finns utspridda på olika ställen och med olika förutsättningar. Kunskapsutbytet som sker sinsemellan vid dessa tillfällen blir därför jätteviktigt och är en stor del i arbetet med att tillgängliggöra våra samlingar.

Under dagarna har vi bland annat fått lyssna till hur Ájtte och Norrbottens museum jobbar med digitalisering och vart de är i processen. Ájtte lyfte också projektet AIDA (Arctic Indigenous Design Archives) och digitalisering inom ramen för det. Genom en digital (passande nog!) presentation gav Föremålsvården tips och råd för hur museer kan jobba med digitalisering – och vi fick bra frågor som är smart att ställa sig innan arbetet påbörjas. Björn Sundberg, programledare för Digital omställning på museiområdet, berättade om den nationella strategin för digitalt kulturarv, och hur Riksantikvarieämbetet kan stötta digitala projekt på landets museer.

I tillägg till bra presentationer och givande diskussioner har vi fått möjlighet att visa upp museet – både utställningarna och bak kulisserna.