Kulturarv i krig – tankar från en museichef

En eld där det syns svartvita foton inuti.

Inte trodde jag för några år sedan att vi skulle få uppleva ett krig i Europa. Nästan 80 år efter att andra världskriget tog slut händer det igen. Ryssland invaderar mot alla internationella regler och åtaganden Ukraina som är en självständig stat. Detta är förfärligt och mycket svårt att begripa.

Dagens situation visar med all tydlighet hur viktigt det är med historia och kulturarv. Genom att titta bakåt kan vi bättre förstå det som händer i nutid. Och med den backspegeln kan vi också fatta bättre beslut inför framtiden. Vårt uppdrag som museum, att vara en kunskapsinstitution som berättar om vår gemensamma historia och kulturarvet, känns om möjligt ännu viktigare idag än det gjorde för bara några veckor sedan. Vi vill på alla sätt bidra till att kunskaperna om historia och kulturarv ökar i samhället. Det gör vi bl.a. genom att lyfta berättelser ur historien som kan visa vägen framåt. I vårt senaste inlägg på Instagram berättar vi om Inga Steggo som var en av de personer som under andra världskriget hjälpte människor som flydde från norska sidan för att komma undan krigets fasor. En sådan medmänsklighet kan ge oss vägledning även i dagens utmaningar.

En annan viktig fråga i denna oroliga tid är betydelsen av att vi har en så riktig historieskrivning som möjligt. Det är ett vanligt fenomen att den som inleder ett krig skriver om historien för att den ska passa de egna intressena. Samtidigt ska fiendens historia och kulturarv utplånas. Nu ser vi detta hända igen, vilket visar på hur viktigt det är att vi har stabila kunskapsinstitutioner som museerna som bär och värnar historien och som kan berätta om den på ett trovärdigt och nyanserat sätt. Kulturarvet är en viktig del av vår identitet, och vi måste på alla tänkbara sätt ge oss själva och kommande generationer möjligheten att lära känna det egna kulturarvet.

Jag vill också peka på den risk som finns för att kulturarvet förstörs i krig. För ett av de första stegen i många krig är att utplåna kulturarvet och de institutioner som har till uppgift att bevara det. Risken för att stora delar av kulturarvet i Ukraina förstörs är uppenbar. Inom museivärlden berättas det om personal som bevakar sina museer och föremål för att så långt som möjligt skydda dessa från att förstöras. Vi på Silvermuseet sänder tankar och styrka till museikollegor som kämpar i detta nu för att kulturarvet ska finnas kvar till kommande generationer.

De nordiska museiförbunden har gått ut med ett gemensamt uttalande där Rysslands invasion av Ukraina fördöms. Ryssland uppmanas att respektera Haagkonventionen från 1954* som handlar om att kulturarv ska skyddas vid väpnad konflikt.

Som medlem i Sveriges museer står också Silvermuseet bakom detta uttalande.

Unescos konvention om skydd av kulturföremål i händelse av väpnad konflikt