Ingela Bergman tilldelas Gustaf Adolfsmedaljen

Porträtt av Ingela Bergman. Hon ser leende rakt in i kameran, och håller i sina glasögon. Runt halsen har hon en gul halsduk som hämtar igen färgen den tapet som syns i bakgrunden.

Vår egen Ingela Bergman tilldelas Gustaf Adolfsmedaljen med H M Konungens medgivande, för sitt arbete med att bygga upp och driva Institutet för arktisk landskapsforskning (INSARC), vid Silvermuseet.

Kungl. Vitterhetsakademien delar varje år ut priser och medaljer till forskare som utmärker sig genom sitt arbete. Att Gustaf Adolfsmedaljen med H M Konungens medgivande tilldelas Ingela Bergman bekräftar institutets och forskningens viktiga roll i samhället.

Ingela Bergman känner sig hedrad över utmärkelsen. – Att andra uppmärksammar det arbete som har gjorts i Arjeplog, och ser värdet av det, gör mig givetvis väldigt glad! Det betyder mycket för mig. För mig är det ett bevis på att forskningsmiljöer av högsta kvalitet kan utvecklas även utanför universiteten. Det bådar gott för framtiden! Men hon tillägger att hon nog inte riktigt förstår vidden av det hela. – Det hör inte till vardagen att tilldelas medaljer, så det känns lite konstigt, faktiskt.

Silvermuseets chef Malin Brännström uttrycker stor glädje över kollegans utmärkelse. – Vi på museet är givetvis mycket stolta och glada för detta. Medaljen är också ett kvitto på den forskning som bedrivits vid forskningsinstitutet INSARC under ledning av Ingela.

Ingela Bergman har sedan tidigare en medalj för sina insatser inom forskningen. 2014 tilldelades hon H.M. Konungens medalj 8:e storleken i Serafimerordens med motiveringen “för framstående insatser inom subarktisk landskapsforskning”. Det är första gången Silvermuseet/INSARC mottar en utmärkelse från Kungliga Vitterhetsakademien, vars huvudsyfte är att stödja forskning inom humaniora, samhällsvetenskap samt kulturmiljövård.

Det är Riksantikvarien (RAÄ) som föreslår medaljen som sedan godkänns av H M Konungen.