FN visade upp vårt bildspel

Tre bildskärmar i en mörk miljö, där bildspelet "Arjeplog -bilder av oss" visas.

Vårt bildspel, Arjeplog – bilder av oss, är en produktion som vi är väldigt stolta över. Det är Ingela Bergman som skrivit texter och manus, bilderna är till största del fotade av Bertil Sundkvist. Tanken med bildspelet var att visa hur vi lever här tillsammans och att vi följer spåren av det och dem som varit.

Vi tror – och vi törs till och med påstå att vi vet – att även många arjeplogare är stolta över Silvermuseets bildspel och vill visa det för andra. Arjeplogarnas gäster får ofta följa med till museet för att ta del av bildspelet.

Därför tycker vi det är fantastiskt roligt och hedrande, att bildspelet har använts som ett inslag i en diskussion i FN:s expertpanel för urfolksfrågor och traditionell kunskap (UN expert panel on Indigenous / Traditional Knowledge).

Diskussionen rör utarbetandet av en guide med titeln ”Using Traditional Knowledge for disaster risk reduction” av United Nations Office of Disaster Risk Reduction (UNDRR) i samarbete med International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM).
Har du inte sett bildspelet eller var det länge sedan du såg det senast? Välkommen in så visar vi det gärna!