Att vara unik och i världsklass

Grön, ängsliknande område med grön björkskog i bakgrunden. Mitt i, lite till höger, står en man med en jordborr.

Vad skulle du svara om vi frågade vad som gör Silvermuseet unikt? Kanske du skulle hänvisa till att vi har världens största samling samiskt silver i sitt slag, eller att vi har en unik historia som grundades av en provinsialläkare? Och visst är det så. Men något som gör oss extra speciella är den forskning som bedrivs här vid INSARC (Institutet för subarktisk landskapsforskning).

I en utvärdering av Silvermuseets forskningsverksamhet, ledd av professor Sverker Sörlin vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, beskrivs Silvermuseets (INSARCs) forskning som unik och i världsklass.

I korthet sammanfattas utvärderingen med dessa rader:
Forskningen är till sin omfattning unik för att bedrivas vid ett svenskt museum. Den är originell, experimentell och håller hög internationell kvalitet. Den är mycket framstående även sedd i relation till de svenska universitetens arkeologiska institutioner.

Man konstaterar vidare att forskningsmiljön vid Silvermuseet är mycket ovanlig om man jämför med hur och i vilken omfattning forskning överhuvudtaget bedrivs vid andra museer. I utvärderingen lyfts också det faktum att det årligen över en tjugoårsperiod har producerats 2-3 internationellt publicerade artiklar, och att dessa används och citeras i forskarsamhället i en utsträckning som måste betraktas som mycket tillfredsställande.

Utvärderingen som har begärts av Sparbanken Nord och Sparbanksstiftelsen (vilka också finansierat utvärderingsuppdraget) ger en bild av vilka vi är, men också vilka vi kan bli. För förutom att berätta att det arbete som görs här är utomordentligt bra och håller hög kvalitet, har det i utvärderingen även diskuterats strategiska vägval för framtiden där gruppen rekommenderar en successiv breddning av forskningsprofilen. De ser också intressanta möjligheter med en ambitiös utveckling av Silvermuseet och INSARC till ett regionalt förankrat kunskapscenter.

Just nu struntar vi i jantelagen och stannar ett ögonblick för att ge oss själva en mental klapp på axeln. Sen riktar vi kursen mot framtiden med målet att fortsatt kunna rättfärdiggöra beskrivningen av oss som unika och i världsklass!

Vill du läsa hela utvärderingen finns den här.

I media:
Morgon i P4 2017.02.09, 01:14:55 in i sändningen